“Η Πτώση της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας”

"Η Πτώση της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας"

Ο σύγχρονος καπιταλισμός αξιοποιεί (πατώντας) τον εκμεταλλευτικό χαρακτήρα των δικών του σχέσεων παραγωγής και διαμέσου αυτών παράγει υπεραξία δηλαδή κέρδος, όμως δεν τον φτάνει αυτό. Το κέρδος της παραγωγικής διαδικασίας μετακυλίει την προϊούσα κερδοφορία στο χρηματιστικό πεδίο, στις μικροκαταθέσεις και στα λιμνάζοντα κεφάλαια, τα πρώτα γίνονται δάνεια, ενώ τα δεύτερα είτε κάθονται ήσυχα και ακίνητα στα θησαυροφυλάκια μεγάλων επενδυτικών τραπεζών με αποτέλεσμα να παράγονται πυκνά συχνά κρισιακά φαινόμενα, είτε να χρηματοδοτούν “τοκογλυφικά” τις μικρές και μεσαίες επενδύσεις.

Το κέρδος δεν είναι μια ανθρώπινη αξία(ως ηθικός όρος), το κέρδος είναι εκείνο το κομμάτι της αξίας(ως οικονομικός όρος, δηλαδή της κοινωνικής εργασίας), δηλαδή των εργατοωρών εκατομμυρίων εργατών που για να παραχθεί, πραγματοποιείται η μισθωτή σκλαβιά, έναντι ενός μισθού, είναι αυτό που με το ικανό ποσοστό της κερδοφορίας τολμάει να κυκλίσει την παραγωγή και να ικανοποιήσει τις πέντε λειτουργίες του χρήματος.

Πριν περάσουμε στο ρεζουμέ, πρέπει να αναδείξουμε αυτές τις λειτουργίες και φυσικά με βάση τα παραπάνω να γίνει κατανοητό το εν λόγω φιλμ.

α)Το μέτρο της αξίας όλων των εμπορευμάτων, β)το χρήμα χρησιμεύει σαν μέσο κυκλοφορίας, γ)το χρήμα παίζει το ρόλο του μέσω της συσσώρευσης, δ)Το χρήμα είναι μέσο πληρωμής, ε)στις οικονομικές σχέσεις των χωρών το χρήμα παίζει το ρόλο του παγκόσμιου χρήματος.

"Η Πτώση της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας"

Τέλος ο καπιταλισμός ήταν κάποτε οι Α.Ε, μετά προστέθηκαν οι Υπεράκτιες (Offshore, δηλαδήεικονικά δημιουργημένες επιχειρήσεις σε οικονομικά κέντρα με ένα πολύ χαμηλό επίπεδο φόρων.) που κι αυτές είναι Ανώνυμες Εταιρίες, λίγο αργότερα ήρθαν οι Φορολογικοί Παράδεισοι και πρόσφατα τα κρυπτονομίσματα, τα οποία το ισχυρότερο χρήμα του πλανήτη το Δολάριο δηλαδή εξασφαλίζει την απρόσκοπτη, ανεμπόδιστη και αδιατάρακτη μετακίνηση του παντού στην υδρόγειο διαμέσσου των στόλων που αν αποσυρθούν, ο καπιταλισμός θα διέλθει σε παγκόσμια κρίση που θα προκύψει από τις διαφορές ανάμεσα σε άσπονδους φίλους(κράτη, περιφέρειες κοκ).

Με βάση όλα τα παραπάνω και με βάση τις βασικές αντιθέσεις του καπιταλισμού α)αντίθεση της κοινωνικής παραγωγής με το κεφάλαιο, β)αντίθεση της παραγωγής με την κατανάλωση, γ)αντίθεση της σχετικής οργάνωσης της παραγωγής σε μικρή κλίμακα και την “αναρχία” της σε κοινωνική κλίμακα και δ) του σκοπού των παραγωγικών δυνάμεων και του σκοπού του κεφαλαίου.

Με βάση ότι ο σύγχρονος καπιταλισμός είναι διεθνοποιημένος, συγκεντρώνει και συγκεντρωποιεί την παραγωγή και το κεφάλαιο, το τραπεζικό και το βιομηχανικό κεφάλαιο είναι σε απόλυτη σύμφυση, οι εξαγωγές κεφαλαίων αντικαθιστούν σε μεγάλο βαθμό αυτές των εμπορευμάτων, ενώ τέλος χρειάζεται στρατιωτικοποίηση για να λυθούν οι αντιθέσεις, λειτουργεί ως νόμιμος γκάνκστερ.

Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται με όρους χρηματιστικής λειτουργίας, μιας και το χρήμα σήμερα είναι το θέμα, γιατί δεν υπάρχει και αυτό πρέπει να κρύβεται κανονικά, νόμιμα η παράνομα, ανάλογα με ποιους γκάνκστερ το διακινούν, τους νόμιμους(κρατός), η τους παράνομους(παρακράτος, που κι αυτό είναι κράτος). Αν κατανοήσετε την παραπάνω λειτουργία, θα κατανοήσετε γιατί αυτή η ταινία είναι αριστούργημα που στην πραγματικότητα δε μιλάει για καμία πτώση, αλλά για την παραπέρα διάβρωση της παρακμής του σύγχρονου καπιταλισμού, που η χρηματιστική ολιγραρχία και το κράτος, μαζί τα όργανα της τάξης διαχειρίζονται, άλλοτε ανταγωνιστικά και άλλοτε παράλληλα..

Ο σπουδαίος κινηματογραφιστής αλλά κυρίως σκηνοθέτης, ο 73 χρόνος Ντενί Αρκάν, που μάλλον ολοκλήρωσε την οικονομικοπολιτική του παρέμβαση με την ταινία, “Η Πτώση της Αμερικάνικής Αυτοκρατορίας” τριάντα δύο χρόνια μετά την «Παρακμή της Αμερικανικής αυτοκρατορίας» του 1987, καταδείχνει το σήμερα εκεί που δε μπορεί να παρατηρήσει ο, άστεγος, ο υπάλληλος, ο μικροαστός και φυσικά ο άνεργος, που το σύστημα τους χρησιμοποιεί και μετά πετάει σαν στυμμένη λεμονόκουπα. Πως ότι αναφέραμε στην αμέσως παραπάνω παράγραφο και αυτά που αναφέραμε ως πρόλογο λίγο ακόμα παραπάνω, είναι μια πραγματικότητα που δεν αλλάζει σε αυτή τη φάση και δεν φαίνεται να συμπαρασύρει τις μαστουρωμένες από ανάγκη αποταμίευσης πλούτου λαϊκές μάζες, σε επαναστατικές διαδικασίες με προοπτική. Μπορεί το Καπιταλιστικό σύστημα να παρήκμαζε ήδη από την δεκαετία του 1980, αλλά τώρα παραπαίει πραγματικά, όμως με όρους λοβητούρας και σκοτεινών διαδρομών του χρήματος που ούτε οι χρήσιμοι ανόητοι της κρατικής καταστολής μπορεί να αντιληφθούν μιας και εκφράζουν την πλειοψηφία των ακαλλιέργητων, των λούμπεν και των μικροαστών που θέλουν ησυχία νεκροταφείου και μπροστά στα μάτια τους χωρίς φυσικά να παίρνουν χαμπάρι το οτιδήποτε.

Ο αντιήρωας του φιλμ είναι ο 35χρονος ο Πιερ-Πολ, που εργάζεται ως μεταφορέας έχοντας διδακτορικό στην Φιλοσοφία, με τεράστια αποθέματα τόσο συναισθηματικής, όσο και λογικής νοημοσύνης. Ο εν λόγω δεν έχει καθόλου προσωπική ζωή, ενώ χωρίζει σε ένα δείπντο στο Μόντρεαλ με την περιστασιακή φίλη, που δεν ήταν περισσότερο πρακτικιστής, μετά από ένα κρεσέντο ενάντια σε λόγική και βλακεία. Ο Πιερ-Πολ περιρφρονεί τους πάντες και τα παντα, θεωρόντας ηλίθιους και πρακτικά ανίκανους όλους τους ευφυείς ανθρώπους, κάνοντας άμεσες αναφορές στον Ντοστογιέφσκι, τον Τολστόι, τον Χέμινγουέι και τον Βιτγκενστάιν. Για τον Ντενί όμως και η βλακεία είναι επίσης καταραμένη («εφόσον 63 εκατομμύρια ηλίθιοι ψήφισαν τον Τραμπ») και η σύμφυση ευφυίας και απέραντης βλακείας μοιραία θα οδηγήσει μοιραία στην πτώση. Ο Πιερ-Πολ είναι πριν και πάνω απ΄όλα ένας εθελοντής που με όχημα την συμμετοχή του σε μια κοινωνική υπηρεσία φροντίδας αστέγων μισεί το χρήμα και τον καπιταλισμό θεωρόντας τον υπεύθυνο για την φτώχεια και την εξαθλίωση των ανθρώπων, με τους οποίους θεωρεί πως μπορεί να επικοινωνήσει και δεν είναι άλλοι από τους παραπάνω εξαθλιωμένους αντιήρωες. Ώστόσο ένα τυχαίο συμβάν (μια ληστεία που φαινομενικά στραβώνει,γιατί εμπλέκονταν όλος ο υπόκοσμος και η αστυνομία μαζί) του φέρνει στα πόδια του δύο μεγάλους σάκους από εκατομύρια καναδέζικα δολάρια και μαζί μια σειρά από ξεπεσμένους επίσης αντιήρωες που θα αποτελέσουν την όμαδα του. Με ένα call girl, έναν πρώην κατάδικο για οικονομικά εγκλήματα, τον πρώην αποτυχημένο ληστή, τον οδηγό του call girl και μελλοντικό του έρωτα και το πρώην κορίτσι του, μαζί με ένα μεγαλοχρηματιστή που θα τους φτιάξει λογαριασμούς στο όνομα πολλών ανθρωπιστικών ΜΚΟ σε πολλούς φορολογικούς παραδείσους, δανείζουν τα εκατομμύρια δολάρια μέχρι και στον Υπουργό Συγκοινωνιών του Καναδά και φυσικά γυρίζουν διπλά και τα όργανα της τάξης τα χάνουν στην κυριολεξία.

Στη δεκαετία του ’80 ο καναδός Ντενί Αρκάν είχε επιχειρήσει να περιγράψει με καυστικό τρόπο την «Παρακμή της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας» που αφορούσε κυρίως στο τέλος των διαπροσωπικών σχέσεων και ως συνέχεια των σχέσεων παραγωγής, τώρα αναλύεται με κάθε λεπτομέρεια και αφορά το τέλος της αίγλης και του πλουτισμού στην δυτική κοινωνία, το ανοιγμα της ψαλίδας και γιατί, ανάμεσα στους έχοντες και μη. Ο ρόλος του χρήματος χρήματος γίνεται το μέσο της ιστορίας του φιλμ, όπου είναι ένα μείγμα αστυνομικής περιπέτειας, αισθηματικής κομεντί και κοινωνικής και οικονομικής ανάλυσης που φέρνει τον καναδό γείτονα σε θέση θεωρού της κορύφωσης του βορειοαμερικανικού ονείρου που μετατρέπεται ενίοτε σε εφιάλτη.

Η Πτώση Της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας (The Fall Of The American Empire) (***)

Κοινωνική περιπέτεια καναδικής παραγωγής 2018 (127)

Σκηνοθεσία: Ντενί Αρκάν

Πρωταγωνιστούν: Αλεξάντρ Λαντρί, Μαξίμ Ρόι, Ερίκ Μπρινό, Μαριπιέρ Μορέν

ΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυo στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης.Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση.Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς
το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν
καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.