“Η Τσιγγάνικη Σονέτα του ματωμένου γάμου”

Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα,

O Φεδερίκο ντελ Σαγράδο Κοραθόν ντε Χεσούς Γκαρθία Λόρκα (Federico del Sagrado Corazón de Jesús García Lorca), η απλά Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, εξάλλου έτσι είναι γνωστό τοις πάσι το όνομα και το επίθετο του. Γεννήθηκε στη Φουέντε Βακέρος της Ανδαλουσίας στις 5 του Ιούνη του 1898 από πατέρα αγρότη και μητέρα δασκάλα μουσικής και συγκεκριμένα του πιάνου, ενώ εξέπνευσε δολοφονημένος από τα πυρά του εκτελεστικού αποσπάσματος φαλλαγγιτών πραστρατιωτικών, του μετέπειτα Δικτάτορα Φράνκο στο Βιθνάρ, σαν σήμερα στις 19 Αυγούστου του 1936, μιας και ήταν πιστός στην κυβέρνηση των δημοκρατικών. Ο εν λόγω αποτέλεσε έναν εκ των σπουδαιότερων Ισπανών ποιητών, συγγραφέων, θεατρικών συγγραφέων και δραματουργών που άνηκαν στη λεγόμενη «γενιά του ’27», ομάδα συγγραφέων που προσέγγιζε υποδειγματικά την ευρωπαϊκή αβάν-γκαρντ, καθώς και στο κίνημα του Ολτρισμού.

Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους λόγιους, ποιητές και συγγραφείς του 20ου αιώνα, που η βλακεία και η πίστη ορισμένων στις παραδόσεις του μεσαίωνα τον έστειλαν στο λεγόμενο άλλο κόσμο, μη αφήνοντας ένα τεράστιο κεφάλαιο της ανθρωπότητας να ξεδιπλώσει ολόκληρο το πηγαίο του ταλέντο. Παρότι η ιστορία δε γράφεται με “Αν”, με βάση τα γνωστά του έργα θα μπορούσαμε με βάση τη θεωρία των πιθανοτήτων να πούμε με σιγουριά πως θα επρόκειτω για μοναδικό φαινόμενο.

Ματωμένος Γάμος

Το 1919 ως φοιτητής που είχε εγκαταλήψει τη νομική με στόχο να προσεγγίσει επιστημονικά τη ζωγραφική, το θέατρο και τη μουσικολογία, βρέθηκε στη Φοιτητική Κατοικία του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης όπου και εγκαταστάθηκε. Να σημειώσουμε εδώ πέρα ότι το Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, ήταν το επίσημο ανοιχτό πανεπιστήμιο αλλά και ένα σπουδαίο πνευματικό και πολιτιστικό κέντρο. Η μετάβαση και η εγγραφή του εκεί, τον έφεραν σε γνωριμία με την μεγαλύτερη πνευματική ιντελιγκέντσια που έβγαλε ποτέ η κεντική και δυτική Ιβηρική και της εποχής φυσικά. Η συνάντηση του με τους Σαλβαδόρ Νταλί, Λουίς Μπουνιουέλ, Ραφαέλ Αλμπέρτι και τον Χουάν Ραμόν Χιμένεθ ήταν καταλυτικές. Από το 1918 μέχρι το 1921 βρίσκεται σε πνευματικό οργασμό , συνθέτει τα πρώτα του ποιήματα που κυκλοφορούν το 1921, με τον τίτλο το “Βιβλίο των Ποιημάτων”, ωστόσο το βάπτισμα του πυρός πραγματοποιήθηκε το 1918, όπου είχε δημοσιεύσει το έργο “Εντυπώσεις & Τοπία περιδιαβαίνοντας την Καστίλη”. Αυτό όμως που τον καθόρισε ολοκληρωτικά και τον ακολουθούσε σε όλο του έργο μέχρι τέλους, ήταν η γνωριμία του και συνεργασία του με τον μεγάλο “Μανουέλ ντε Φάγια” στο Φεστιβάλ Λαϊκής Μουσικής, στη Γρανάδα. Στις παραδόσεις της λαϊκής και τσιγγάνικης μουσικής, όπου πίστευε ότι ήταν όλη η ραχοκοκαλία κάθε δημιουργικής του έμπνευσης.

Θα θέλαμε η ιστορία να του είχε παίξει κρυφτό σε κρυψώνα που θα είχε ξεγελάσει τους παρακρατικούς φαλλαγγίτες και εν δυνάμει Καθολικούς φασίστες του Φράνκο, ούτως ώστε να μην είχαν βρει στις 17/8/1936 και να μην εκτελέσούσαν σαν σήμερα αυτό το τεράστιο ταλέντο. Να είχε την ευτυχία να ζήσει και να μεγαλουργήσει νομοτελειακά η τσιγγάνικη ψυχή του με ποιητικές πινελιές που θα τον οδηγούσαν στην αγαπημένη του Νέα Υόρκη και όχι στο μνήμα.

Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα

Φανταζόμαστε (γιατί αυτό μόνο μας απέμεινε από τον τεράστιο Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα), να ζούσε φυσιολογικά μερικά χρόνια ακόμα και να αποθέωνε την πιο δημιουργική ποιητική και συγγραφική του έμπνευση, του που δε θα σταματούσε στην τριλογία – που υπογράμμιζε και στηλίτευε διαρκώς – δηλαδή την πειθήνια στρατιωτικού τύπου υποταγή των γυναικών της ισπανικής υπαίθρου που αποζητούσαν ελευθερία από την παραδοσιακή κοινωνία της. Μια κοινωνία ηθικών κανόνων μιας αυστηρής καθολικής ηθικής που αρνούνταν πεισματικά την κοινωνική και ερωτική ισότητα και την εξέλιξη στο σύγχρονο κόσμο. Πότε με νέες σονάτες των σκοτεινών ερώτων, πότε με νοερά ταξίδια στη σελήνη, πότε με τις αναλύσεις του για τους “ματωμένους γάμους” και τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα με τις αντάρτισσες που έβρισκαν διαφυγή και καταφυγή με τους Δημοκρατικούς στον Ισπανικό εμφύλιο, που τον πρόλαβε ίσα ίσα στο ξεκίνημα του ακριβώς ένα μήνα πριν τον βρουν και συλλάβουν τα καθάρματα του Φράνκο και ένα μήνα μετά το ξεκίνημα του. Σίγουρα δεν θα περιορίζονταν στα τρομερά θεατρικά έργα της τριλογίας του όπως “Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” – “Γέρμα”- “Ματωμένος Γάμος”, ούτε στα αριστουργήματα όπως ο “Ο έρωτας του δον Περλιμπλίν με την Μπελίζα στον κήπο του” και φυσικά η “Θαυμαστή Μπαλωματού”. Η φυγή του ήταν ένα αναπάντεχο χτύπημα στη γνώση, στην αγάπη, στον έρωτα και στην αιώνια αναγκαιότητα για την χειραφέτηση και κοινωνική απελευθέρωση των γυναικών στην ισπανικής υπαίθρου.

Ποίηση

  • 1931: Divan del Tamarit
  • 1930: Poeta en Nueva York. «Ποιητής στη Νέα Υόρκη»
  • 1935: Llanto por Ignacio Sánchez Mejías«Μοιρολόι για τον Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας»
  • 1936: Sonetos del amor oscuro «Σονέτα του σκοτεινού έρωτα»
  • 1928: Romancero gitano«Τσιγγάνικο τραγουδιστάρι»
  • 1934: Duente «Ντουέντε (ομιλία του για την ποίηση)

    Θεατρικά έργα

    • 1920.El maleficio de la mariposa Τα Μάγια της Πεταλούδας
    • 1922.Los títeres de Cachiporra Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα
    • 1925.Mariana PinedaΜαριάνα Πινέδα
    • 1930.La zapatera prodigiosa – Η θαυμαστή μπαλωματού
    • 1930.El publico Το κοινό
    • 1930.Así que pasen cinco años Έτσι πέρασαν πέντε χρόνια
    • 1933.Amor de don Perlimplín con Belisa en su jardín Ο έρωτας του δον Περλιμπλίν με την Μπελίζα στον κήπο του
    • 1933. Bodas de sangre-Ματωμένος Γάμος
    • 1934. Yerma-Γέρμα
    • 1935. Doña Rosita la soltera Δόνια Ροζίτα η ανύπαντρη
    • 1936. La casa de Bernarda Alba Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα

    Σενάρια

    • Ταξίδι στη σελήνη (περιέχει το σενάριο Ταξίδι στη σελήνη Viaje a la luna (1929) του Λόρκα)

    ΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυo στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης.Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση.Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς
    το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν
    καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.