Ο χαράκτης της Ιωνίας, του αγώνα και του λαϊκού μας πολιτισμού

1

Μέρος του καλλιτεχνικού πολιτισμού είναι και η χαρακτική, μια ιδιότυπη ζωγραφική, όχι με μελάνια, μολύβια, ακουαρέλες, λαδομπογιές και τέμπερες, η ότι άλλο συναφές, αλλά με εργαλεία που σκαλίζουν το υλικό της επαφής τους και δημιουργούν αριστουργήματα που έχουν κυρίως λαϊκή προέλευση.

Η χαρακτική, δεν είναι ακριβώς ζωγραφική, αν και αποτυπώνει εικόνες που δημιουργούνται από ξυλουργικά και άλλα εργαλεία σε μια σκληρή και επίπεδη επιφάνεια, δεν είναι επίσης ακριβώς ούτε μια τέχνη όπως για παράδειγμα η γλυπτική, ούτε καν κάτι ανάμεσα τους παρότι εμπεριέχονται και οι δυο τέχνες στην έκθεση του καλλιτεχνικού αποτυπώματος και αποτελέσματος.

3

Η χαρακτική είναι τέχνη της εγχάραξης μιας στέρεης υλικής επιφάνειας με σκοπό τη δημιουργία καλλιτεχνικών σχεδίων σ’ αυτή την επιφάνεια και την έχουν χρησιμοποιήσει από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα από σφαγιδοποιοί, λαϊκοί δημιουργοί και δημώδεις εικαστικοί στην περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που διακοσμούσαν τους Οντάδες των κατοικιών. Είναι μια τέχνη που στην εποχή μας χάνεται και κουβαλάει πολιτισμό εκατοντάδων ετών, που ήταν κατά βάση λαϊκός.

Είναι μια εικαστική τέχνη που έχει τη δική της προσωπικότητα και στη χώρα μας την αποθέωσε ένας υπέροχος άνθρωπος και ταυτόχρονα καλλιτέχνης, ο Αναστάσιος Αλεβίζος από την περίοδο του μεσοπολέμου, την περίοδο της κατοχής, της απελευθέρωσης, του “εμφυλίου”, των τόπων εξορίας, της δικτατορίας, αλλά και της μεταπολίτευσης μέχρι τον θάνατο του.

2

Σαν χτες στις 13 του Οκτώβρη του 1985, έφυγε απ΄ τη ζωή μια υπέροχη προσωπικότητα, ο Αναστάσιος Αλεβίζος, η Τάσος Αλεβίζος, που υπέγραφε με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο “Τάσσος”. Υπήρξε ένας σπουδαίος λαϊκός καλλιτέχνης που σφράγισε μια εποχή και γαλήνεψε τις ψυχές των εξορισθέντων και εκτοπισμένων αγωνιστών της ζωής και της εθνικής αντίστασης, στο πρώτο και δεύτερο αντάρτικο στη χώρα μας.

Ένας υπέροχος, νηφάλιος, μεγαλειώδης, λαμπρός, και χαμηλών τόνων καλλιτέχνης, μα πάνω απ’ όλα επαναστάτης, άνθρωπος, με ηθική και αισθητική μιας κοινωνίας χωρίς τάξεις και εκμεταλλευτικό περιεχόμενο, πιστός στις αρχές και στην ηθική του που η παρουσία του κοσμούσε το χώρο το πάλαι ποτέ πάμπλουτου και πολύ αξιόλογου πολιτισμού μας, ήταν μέρος του μεγαλειώδους αποτελέσματος του λαϊκού πολιτισμού της νεοελληνικής ιστορίας.

Ο εν λόγω, υπήρξε μαθητής του ζωγράφου Γιώργου Κωστάκη και πριν συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας του να έχει εισαχθεί στην Ανωτάτη Σχολή Καλλών Τεχνών, όπου δάσκαλοι του ήταν οι επίσης ζωγράφοι Θωμάς Θωμόπουλος(ο συγκεκριμένος ήταν και γλύπτης), Ουμβέρτος Αργυρός(σπουδαίος ιμπρεσιονιστής ζωγράφος) και ο Κωνσταντίνος Παρθένης(ο άνθρωπος που άλλαξε την τέχνη της ζωγραφικής στη χώρα μας).

Για έξι χρόνια έως το 1939 παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής από τον μεγάλο δάσκαλο της εποχής τον Γιάννη Κεφαληνό, ωστόσο αυτός που τον καθόρισε και έβαλε τη λυδία λίθο στο τεράστιο κεφάλαιο του νεοελληνικού πολιτισμού τον Αναστάσιο Αλεβίζο, ήταν ο Δημήτρης Γαλάνης που του έδωσε όλα εκείνα τα εργαλεία και τις τεχνικές που προέρχονταν από την Γαλλία, την Ολλανδία, τη Ρωσία(την Τσαρική και μετέπειτα Σοβιετική Ρωσία) και την Ιταλία που τον απογείωσαν πραγματικά, ως έναν από τους σπουδαιότερους Ευρωπαίους χαράκτες της εποχής του.

4

Δεν ήταν τα βραβεία του, ούτε η αγάπη του για το βιβλίο και τις γραφικές τέχνες, αφού με τη βοήθεια τους φιλοτέχνησε το εξώφυλλο μιας σειράς από αντιστασιακά περιοδικά.

Δεν ήταν μόνο η αφοσίωση του στην ιδεολογία του και την πολιτική του στράτευση από την εποχή που ήταν νέος στην ΟΚΝΕ.

Δεν ήταν μόνο ο άνθρωπος που φιλοτέχνησε τα εξώφυλλα των αναγνωστικών του δημοτικού, που αυτοεξορίστηκε στην περίοδο της Χούντας των Συνταγματαρχών, που η τέχνη του αποτέλεσε μια μορφή καλλιτεχνικής και πραγματικής αντίστασης στη βλακεία και στο γύψο της εποχής. Να σημειώσουμε εδώ πέρα ότι η έκθεση τους μεταπολιτευτικά έκανε τις λαϊκές μάζες να συγκλονιστούν για το μέγεθος της επταετούς καταστροφής της χώρας, αυτού του ολετήρα του κιτς της κακογουστιάς που λέγονταν δικτατορία των συνταγματαρχών, όπου λόγο είχαν οι πρώην ΜΑΥΔΕΣ, βασανιστές και οι “κατσαπλιάδες” που έγιναν εξουσιαστές.

Όλα τα παραπάνω για μας ήταν ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ αυτός καλλιτέχνης, και ο ΑΚΟΜΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ Άνθρωπος που φωτίζει το άνυδρο σήμερα και το μέλλον από τους λαϊκούς αγώνες του χτες και που εμείς ανατριχιάζουμε και βουρκώνουμε γράφοντας αυτές τις (αδιάφορες για τον ποπ πολιτισμό των ιδιωτών καναλαρχών ανά την Ε.Ε) αράδες που όμως αποτελούν ένα σημείο αναφοράς κάποιοι(έστω και ένας) να ανατρέξουν στο ΤΙΤΑΝΙΟ ΈΡΓΟ ΤΟΥ.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυo στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης.Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση.Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.