Ο φτωχός και στρατευμένος στοχαστής της πεντάρας

istosch the first Chania's multinational technologies lab   the 1st multinational Chania's web design & development center   simply& dedicated web Hosting    istoschSHOP, Τα πάντα από βιβλία & νέα τεχνολογία...

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Αιαδικτυακά Μαθήματα Αγγλικών, από την διακεκριμένη Καθηγήτρια Αρχοντούλα Κορεκτσίδου

«Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια»: Ένα παιδικό παραμύθι» της Αιμιλίας Πλατή

 

 

Ο φτωχός και στρατευμένος στοχαστής της πεντάρας

Ήταν 14 του Αυγούστου του 1956, όταν ο μέγιστος Μπέρτολντ Μπρεχτ άφησε την τελευταία του πνοή και αναχώρησε για τα καταπράσινα λιβάδια της “αταξικής” ιστορίας του μακρινού μέλλοντος στο αγαπημένο του Ανατολικό Βερολίνο, ενώ να θυμίσουμε εδώ πέρα ότι γεννήθηκε 10 του Φλεβάρη του 1898, στο Άουγκσμπουργκ της τότε “νεοσύστατης” Γερμανίας του Όττο φον Μπίσμαρκ, οχτώ χρόνια μετά τον θάνατο του τελευταίου*1.
Ήταν γιος ενός Ρωμαιοκαθολικού πατέρα με Βαυαρική καταγωγή, ο οποίος ήταν διευθυντής μιας μεγάλης εταιρείας παραγωγής χάρτου και μιας Προτεστάντισσας μητέρας με ευτυχώς όχι με και τόσο ισχυρές ηθικές Καλβινικές Αρχές, με αποτέλεσμα να γίνει ο μεγαλύτερος άνθρωπος της τέχνης στον 20ο αιώνα, άθεος και ο θεμελιωτής κάθε σύγχρονου είδους μεταπολεμικής τέχνης, ο άνθρωπος που καθιέρωσε την σπονδυλωτή, χωρίς αρχή, μέση και τέλος, βασικό και θεμελιώδες μέχρι τότε Αριστοτελικό αξίωμα για το θέατρο και μετέπειτα για την πρόζα.
Είναι περίεργο ότι παρότι σε οικογενειακό επίπεδο αντανακλούσε την φυσική ένωση της Γερμανίας που δημιούργησε ο Ότο Μπίσμαρκ μετά την συνένωση διαφόρων Βασιλείων και των δυο Αυτοκρατοριών(αυτών της Βαυαρίας και της Πρωσίας), δεν πήρε τίποτα απ΄ την ψευδεπίγραφη και εικονική τους “Αίγλη”.

Ο Μπρεχτ ήταν και η μορφή και το περιεχόμενο του γεμάτου σύγχυση Γερμανικού μεσοπολέμου και του καλλιεργούμενου χωρίς υπέδαφος εθνικισμού(τον οποίο ευτυχώς απεχθάνονταν). Τα μόνα χαρακτηριστικά που προσιδίαζαν την Γερμανική του καταγωγή, ήταν αυτά των αντιθέσεων και των αντιφάσεων που ακόμα και σήμερα κουβαλάει ως έθνος-κράτος, το οποίο προέκυψε με τη σύμφυση της Αυτοκρατορίας της Πρωσίας και της Αυτοκρατορίας της Βαυαρίας καθώς και κάποιων ξεπεσμένων βασιλείων του Δυτικού Ράιχ.
Ο Πολυτάλαντος και βαθιά πληγωμένος Μπρεχτ παρότι σπούδαζε στο Μόναχο Ιατροφιλόσοφος(μια ειδικότητα που σήμερα μάλλον έχει εκλείψει), τα παράτησε όλα και μπήκε με τα μπούνια στον καλλιτεχνικό και συγγραφικό χώρο επίσης ευτυχώς. Ήταν αυτός που επέβαλε το επικό Θέατρο στην Γερμανία του μεσοπολέμου κι αυτός που διαχώρισε το Θέατρο από την παμπάλαια και ξεπερασμένη Αριστοτελική αισθητική αρχή, οδηγώντας το εκεί που του άξιζε από από τα μαύρα δάση, στις πολιτείες της ασφάλτου.
Ο καχύποπτος και τεμπέλης, καθώς κι απόλυτα ευχαριστημένος στα στερνά όπως χαρακτήριζε στην ευφυέστατη πρόζα του τους μικροαστούς σαν άλλος – νεότερος Γκόρκι, φόρεσε ένα σκληρό πολιτικό καπέλο επιβάλλοντας στην σκηνή την στρατευμένη τέχνη. Πήρε το σύγχρονο θέατρο απ΄ το χεράκι αποτινάσσοντας από πάνω του την κόπρο του Αυγεία. Στα σενάρια του, την ποίηση, τον γραπτό λόγο, αλλά και την καλλιτεχνική κριτική δεν υπάρχουν υπερφίαλα σχήματα και ξεπερασμένα μεγαλοπρεπή σενάρια και σκηνικά, που εκπορεύονταν από την Αριστοτελική αισθητική και ηθική αρχή με τους κανόνες της αρχής, της μέσης και του τέλους. Η Μπρεχτική αισθητική και αρχή βασίζονταν στις κατηγορίες της διαλεκτικής και στην ίδια την υλιστική της φύση, στην πολυδύναμη έκφραση της που τα πάντα αλληλοδιαπερνούνται σπονδυλωτά, αποδείχνοντας μαζί με τον Βλαδίμηρο Μαγιακόφσκι, τον Γκόρκι(ως συγγραφέας) και τον μεταγενέστερο Νερούδα, ότι η τέχνη δεν πρέπει να αντανακλά σαν τον καθρέπτη, αλλά να βαστάει και ένα μεγεθυντικό φακό ρίχνοντας μαζί με τον τελευταίο άπλετο φως στη σκηνή, όπως έλεγε ο παμμέγιστος Σοβιετικός και πρωτοπόρος ποιητής..

Ο Μπρεχτ ήταν ένας εκ των τριών μεγαλύτερων ποιητών όλων των εποχών μαζί με τους προαναφερθέντες Μαγιακόφσκι και Πάμπλο Νερούδα, ο Μπέρτολντ Μπρεχτ “έφτυσε” στα μούτρα την ποίηση που μέχρι τότε αποθέωνε όλα τα μυστήρια της γέννεσης, του έρωτα, του μίσους, της λατρείας, της χαράς, της λύπης και του θανάτου μέσα από τα κάτουρα των ελάτων που μαζί με τη φύση σύμπαση, που φώναζαν για την ανάγκη το κάθε αρκούδι να μην μένει ποτέ νηστικό, γιατί αν μείνει τέτοιο, δεν πρόκειται τίποτα το αξιόλογο να πραγματοποιηθεί και κάθε συζήτηση για “Πλατωνικού” τύπου αναγκαιότητες, πνευματικότητες και άλλα ιδεατά σχήματα που δεν είναι τίποτα άλλο, παρά από άλλα λόγια να αγαπιόμαστε.
Αυτή η τεραστίων διαστάσεων πολυδιάστατη καλλιτεχνική προσωπικότητα και φιγούρα, επηρέασε όλη την μεταπολεμική τέχνη και επενέργησε πάνω της ως Προμηθεϊκή αρχή και φως που όχι απλά έκαιγε, αλλά φώτιζε καταλυτικά το μέλλον κάθε συνεπούς στρατευμένης τέχνης.
Αυτός ο Τιτάνας, σαν άλλος & νεότερος, ωστόσο όχι όμως μυθολογικός, αλλά πραγματικός Προμηθέας, απέδωσε τον ρόλο και τον νέου τύπου καλλιτέχνη, αυτού του απώτερου και αταξικού μέλλοντος, πριν την ώρα του, σε ολόκληρη την υφήλιο και που νομοτελειακά έτσι κι αλλιώς θα έρθει και θα φροντίσουν κάποιοι για τούτο στην ανθρώπινη ιστορία.

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Βουρλάκης Νίκος, Πύργος Ψιλονέρου Χανιά. Τα πάντα για την Οικοδομή σας.

Ενισχύστε Οικονομικά Την Αρθρογραφία του istosch


Ο Μπρεχτ ήταν το κομβικό σημείο που επέβαλε το πρέπει στο θέατρο, αυτό που θα το πάει στο μέλλον. Το πρέπει δηλαδή να ξεχωριστεί τόσο από τις Ομηρικές θεοκρατικές αντιλήψεις περί τιμωρίας, καθήκοντος κοκ, όσο και από τις Αριστοτελικού τύπου(όσον αφορά το φιλοσοφικό μέρος) σειριακές συρραφές που θύμιζαν ταξική κοινωνία και διακοσμητικό τονισμό.
Επέβαλε με “επαναστατικό τρόπο”, στο περιεχόμενο ενός έργου του το βασικό ερώτημα αν τελικά η ελπίδα για τους σεισμούς το μέλλοντος θα είναι εξαρχής αποτελεσματικοί, η θα ξεχαστούν στην παγωνιά των δασών;
Τα ρητορικά και ρηξικέλευθα εννοιολογικά “θεωρήματα” – “θέματα” του, δεν περιόρίζονταν, απλά και μόνο μέσα σε ένα πλαίσιο από συμφραζόμενα, ή ακριβέστερα από κάποιες παθητικές και περαστικές οντότητες, ούτε ήταν ένα σύνολο από παραμέτρους, συνθήκες, έννοιες και καταστάσεις που την περιβάλλουν και ετεροκαθοριζόταν, μέσα στα φώτα και στους καπνούς της σκηνής, η ενίοτες από το ταλέντο του ηθοποιού.
Για τον Μπρεχτ, ο κάθε καλός μικροαστός(ο κάθε “καλός” κι ευσεβής νοικοκυράιος “Κύρ-Παντελής“), είναι από μόνος του ένα σενάριο χωρίς, αρχή μέση και τέλος, μιας και η αρχή του είναι το μαμ, κακά και νάνι(και μετά και πέρα από αυτό τίποτα άλλο, αρκεί να μην βάλεις το χέρι σου στην τσέπη του, γιατί τότε, θα φτιάξει στη ζούγκλα του μαυροπίνακα του κάθε Ράιχ τον κύκλο με την κιμωλία που τυχαία βρέθηκε στα χέρια του. Με τον τρόπο αυτό μετατρέπεται σε απόλυτος θιασώτης της οπερέτας της αθλιότητας κρατικού και παρακρατικού μηχανισμού και ταυτόχρονα τρόμου.
Ο Μπρεχτ ωστόσο παρά τον επικείμενο ζόφο, έβαζε απ’ την κλειδαρότρυπα την ουσία της διαλεκτικής και την αισιοδοξία ως μια αντίφαση και ως συνέχεια του βασικού νόμου της, “το νόμο της ενότητας και της πάλης των αντιθέτων“, παρατηρώντας και καταγράφοντας μέσα από τις πολιτείες της ασφάλτου και μέσα από τις τις εφημερίδες τους, όλα τα μυστήρια του θανάτου και της ζωής στο εσωτερικό τους.


Παρατηρούσε και κατέγραφε πότε με δυσπιστία, δισταγμό, ενδοιασμό και πότε με ραθυμία, για τη νομοτελειακή κατάληξη της ανθρωπότητας, την κατάργηση των τάξεων και της εκεμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, τα έλατα να κατουράνε αμέριμνα στο στο γκρίζο χάραμα το ρετσίνι τους στο χώμα, δίνοντας ένα τόνο αδιαφορίας της φύσης και της ιστορίας για την αρχιτεκτονική του κέρδους και του πολιτισμού του κι αυτά εν συνεχεία, να γίνονται και να μετατρέπονται σε μια άλλη απροσδόκητη, αλλά παντελώς γόνιμη νέα σπορά για το μέλλον. Για τον Μπρεχτ που ήταν πνιγμένος μέσα σε μια επίκτητη και εθελοντική τοξικότητα των αγαπημένων του πούρων και του αλκοόλ, που όμως λειτουργούσαν ευεργετικά και αγχολυτικά, δεν ήταν μέθη, αλλά προσδοκία ευχαρίστησης στα επερχόμενα στερνά του, δίνοντας με τον τρόπο αυτό στην κάθε μάνα του κάθε καταπιεσμένου το κουράγιο για την αποτίναξη όλων αυτών στο μέλλον.
Οι καλλιτεχνικοί του κανόνες και οι εν λόγω αρχές δεν είναι άλλοι από το να αναδειχθεί γιατί στους καταπιεσμένους, ταπεινούς και ξεπεσμένους, ένα ολόκληρο σύστημα φροντίζει να έχει φαγητό ο εργοδότης τους και η μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, ενώ αυτοί να περιορίζονται μέσω της εκμίσθωσης τους στα ψίχουλα που περισσεύουν μέσω της πληρωμής τους από τους προϊσταμένους τους σε όλη τη γραμμή και φάση της παραγωγής.

ΥΓ*1
Να θυμίσουμε επίσης ότι η επίσημη ένωση της Γερμανίας σε εθνικό κράτος, πραγματοποιήθηκε στις Βερσαλλίες, στις 18 του Γενάρη του 1871, στην Αίθουσα των Καθρεπτών στο ανάκτοροτης παραπάνω πολης, μετά από το τέλος του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, όπου συγκεντρώθηκαν πρίγκιπες των γερμανικών κρατών για να διακηρύξουν τον Γουλιέλμο Α' της Πρωσίας Αυτοκράτορα της Γερμανικής Αυτοκρατορίας και Καγκελάριο τον Όττο φον Μπίσμαρκ.

English for life, business and travelling
Ιδανικό / απευθύνεται σε επαγγελματίες και σπουδαστές οι οποίοι θέλουν να βελτιωθούν και να επικοινωνούν αποτελεσματικά σε επιχειρηματικό περιβάλλον αλλά και έξω από αυτό όπως στα ταξίδια αναψυχής ή κοινωνικές συζητήσεις.
Διάρκεια: 70 ώρες
Οκτώβριος – Μάιος
Πρόγραμμα: Δευτέρα 20:00 – 21:00 και Πέμπτη 20:00 – 21:00
Τμήμα: 6-8 ατόμων
Μέσο: online
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι στο επίπεδοΒ1.Περισσότερα εδώ….

English for life, business and travelling
Ιδανικό / απευθύνεται σε επαγγελματίες και σπουδαστές οι οποίοι θέλουν να βελτιωθούν και να επικοινωνούν αποτελεσματικά σε επιχειρηματικό περιβάλλον αλλά και έξω από αυτό όπως στα ταξίδια αναψυχής ή κοινωνικές συζητήσεις.
Διάρκεια: 70 ώρες
Οκτώβριος – Μάιος
Πρόγραμμα: Δευτέρα 20:00 – 21:00 και Πέμπτη 20:00 – 21:00
Τμήμα: 6-8 ατόμων
Μέσο: online
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι στο επίπεδοΒ1.Περισσότερα εδώ….

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυο στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση. Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.  


ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2:Το portal istosch data &technologies lab χρησιμοποιεί μόνο πρωτογενή άρθρα των συντακτών και συνεργατών του. Κάνει αναδημοσιεύσεις μόνο από αυτούς και με την δική τους συναίνεση από τα δικά τους ηλεκτρονικά έντυπα και δίνει επίσης σε αυτούς το δικαίωμα της αναδημοσίευσης. Οποιοσδήποτε άλλος θέλει να αναδημοσιεύσει οτιδήποτε πρέπει να έχει την έγγραφη άδεια του portal, istosch data &technologies lab που εκπροσωπείται δια του αρχισυντάκτη του. Διαβάστε τους όρους παροχής και χρήσης του δικαιώματος η μη αναδημοσίευσης των κειμένων.

Το ημερολόγιο φορτώνει...
Powered by Booking Calendar
captcha

Ενισχύστε το portal “istosch data &technologies lab

Στις δύσκολες εποχές του COVID-19, που συνεχίζει να είναι γύρω μας αμείωτα, με αποτέλεσμα όλα είναι σε φάση ύφεσης και χωρίς εμφανή σημάδια ζωηρότητας.
Το ανεξάρτητο κέντρο Τεχνολογίας και διαδικτύου, καθώς και το
portal μας συνεχίζουν να εργάζεται αδιάκοπα βάζοντας ζητήματα πολιτισμού, τέχνης, κοινωνικών επιστημών, αλλά και θετικών, καθώς και τεχνολογίας στο τελευταίο, που αυτές τις μέρες μας βοηθούν να κρατηθούμε ζωντανοί με προτάσεις που βοηθούν τον ελεύθερο μας χρόνο και να παραμείνουμε ασφαλείς, εντός και εκτός των τοιχών.
Με πολύ κόπο και μεγάλη διάθεση προσφοράς, αλλά και με αίσθημα ευθύνσης και σε αυτή τη φάση, σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, κάθε μικρή ενίσχυση για την παραπέρα συνέχεια του portal είναι πολύ σημαντική.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη βοήθεια σας και σας ευχόμαστε καλή υγεία αυτές τις δύσκολες στιγμές που περνάμε, με μια υπόσχεση από μας, ότι κάνουμε το καλύτερο δυνατόν, πάνω και μέσα στα πλαίσια της εποχής.

 

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Βουρλάκης Νίκος, Πύργος Ψιλονέρου Χανιά. Τα πάντα για την Οικοδομή σας.

RCT TEAM

Η ομάδα Radio Collectiva Team είναι μια εικονική ομάδα δραστηριοτήτων που ίδρυσε ο ραδιοφωνικός παραγωγός Γιάννης Κοτσώνης στα Χανιά, με αφορμή την εκπομπή του "Κολλεκτίβα της Σελήνης" το 1995 και η οποία σύντομα μετονομάστηκε σε "Ηλεκτρικές Κολλεκτίβες". Το 2008 ξεκίνησε το Blogging και σήμερα εκτός από αυτό συμμετέχει στο portal istosh data &technologies lab και στο the-blue.gr