Ο Πάπας της Nouvelle vague

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Ο Πάπας της Nouvelle vague

Όταν αναφέρεται κανείς για τον Ζαν Λυκ Γκοντάρ, δεν αναφέρεται σε έναν απλά και μόνο σπουδαίο κινηματογραφιστή, σκηνοθέτη, σεναριογράφο, ηθοποιό, παραγωγό, ακόμα και κινηματογραφικό κριτικό της έβδομης τέχνης, αναφέρεσαι στην ζωντανή ιστορία του Γαλλικού, του Ευρωπαϊκού και συνολικά του Παγκόσμιου κινηματογραφικού προϊόντος.
Ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ συμπυκνώνει όλα τα παραπάνω κι ενσωματώνει ακόμα περισσότερα, είναι ένας στοχαστής κι ένας πρωτοπόρος, που ακόμα και σήμερα που γίνεται 90 ετών, παραμένει αεικίνητος, άφθαρτος και παραγωγικός, έχοντας σκηνοθετήσει πάνω από 100 ταινίες συνολικά.
Όταν αναφέρεται κάποιος στον δημιουργό της Νουβέλ Βαγκ, αναφέρεται σε ένα από τα τοτέμ της παγκόσμιας κινηματογραφίας. Κατά τους συναδέλφους του και τους σινεφίλ, θεωρείται ένας από τους δέκα σπουδαιότερους κινηματογραφιστές όλων των εποχών όπου μετά την πρώτη πεντάδα, που έχουν εξασφαλίσει αξιωματικά και δικαιωματικά, οι Πατριάρχες Αϊζενστάιν, Κουλέχοφ, Πουντόφκιν, Ντοβζένκο, Βερτόφ, Γιούτκεβιτς, “συναγωνίζεται” επάξια την δεύτερη με τους Ταρκόφσκι, Κουρουσάβα, Μπουνιουέλ και Βισκόντι να ολοκληρώνουν αυτήν τη δεκάδα.
Για το κινηματογραφικό περιοδικό Sight & Sound, του βρετανικού ινστιτούτου κινηματογράφου (BFI), ήδη από το 2002 θεωρείται ο τρίτος σπουδαιότερος σκηνοθέτης όλων των εποχών, ενώ για το γαλλικό σινεμά είναι ο εθνικός κινηματογραφιστής, παρότι ήταν ιδεολογικά κάτι ανάμεσα σε Μαοϊκό Αριστεριστή και “ορθόδοξο” Κομμουνιστή.
Σαν σήμερα λοιπόν στις 3 του Δεκέμβρη του 1930, πριν ενενήντα ακριβώς χρόνια, γεννήθηκε ο επονομαζόμενος “Πάπας της Nouvelle vague” και ένας από τους μύθους του παγκόσμιου κινηματογράφου, από αυτούς που ενέπνευσαν πολλούς σκηνοθέτες υψηλών προδιαγραφών όπως οι Μάρτιν Σκορσέζε, Κουέντιν Ταραντίνο, Στίβεν Σόντερμπεργκ και παγκόσμιας κλάσης όπως ο Πιερ Πάολο Παζολίνι και Φεντερίκο Φελίνι κι από αυτούς που όταν προφέρεις το όνομα του, το λιγότερο ανατριχιάζεις από δέος.

Η ιδιομορφία του Νέου Κύματος του Γαλλικό Σινεμά, ήταν η εναντίωση στην εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου και η απελευθέρωση της κινηματογράφησης, από τα καθιερωμένα της πλαίσια και επηρέασαν όλο το σινεμά από την εμφάνιση του και έπειτα κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 1950, για να προσδώσουν τη μεγαλύτερη δυνατή φυσικότητα στις ταινίες του εν λόγω κινήματος, του οποίου οι σκηνοθέτες και κινηματογραφιστές της, τις γύριζαν σε εξωτερικό χώρο και με πραγματικό φωτισμό, καθως και χωρίς φίλτρα.
Ο Πάπας Γκοντάρ ως στέλεχος και συντάκτης μιας ομάδας κινηματογραφικών κριτικών του περιοδικού Cahiers du Cinema, αποφάσισε παρέα μας αυτούς να γυρίσουν τις δικές τους ταινίες με τις δικές τους αντιλήψεις και να ρίξουν μαύρη πέτρα στην είτε στην χαμηλή ποιότητα, είτε στο δόγμα “ποιότητα για την ποιότητα”, του προγενέστερου από αυτούς Γαλλικού κινηματογράφου και πάντα κατά τη δική τους γνώμη, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν μια πραγματική κινηματογραφική επανάσταση, αλλάζοντας μια για πάντα το κινηματογραφικό μέσο.
Παρότι o Γκοντάρ εγκατέλειψε την τεχνική διάσταση Νουβέλ Βαγκ και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα που συμβολικά έφερε το όνομα του Κινηματογραφικού Πατριάρχη μέσα στην ομάδα, την Dziga Vertov Group, σε ένδειξη σεβασμού στον τεράστιο Σοβιετικό σκηνοθέτη, στην ουσία αποθέωσε το νέο κύμα, που πολέμησε λυσσαλέα και το κυρίαρχο ρεύμα του γαλλικού κινηματογράφου για “Παράδοση στην Ποιότητα” και το εμπορικό κινηματογράφο, φτιάχνοντας ένα νέο δρόμο, που δεν θα έδινε περισσότερο βάση στη τέχνη, αλλά στη καινοτομία και στον πειραματισμό.
Η ομάδα του τεράστιου Γκοντάρ, δεν ενδιαφέρονταν ποσώς για τους καταξιωμένους σκηνοθέτες της προηγούμενης και των προηγούμενων γενιών, αλλά στους νεότερους.
Ο Γκοντάρ όχι μόνο αμφισβήτησε αυτή την παράδοση της παλιάς Γαλλικής Κινηματογραφίας, δεν τον έφτανε μόνο αυτό, ο σκοπός τους και στόχος του ήταν η πλήρης αμφισβήτηση του εμπορικού σινεμά, περνώντας στην ανοιχτή πολεμική στους κώδικες του παραδοσιακού Χόλυγουντ
Μαρξιστής και Λενινιστής, υπαρξιστής, σπουδαίος στοχαστής και μεγάλος μαχητής της νέας αντίληψης για το σινεμά με βάση το σοσιαλιστικό ρεαλισμό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις κοινωνικές ροές της εποχής του
Αυτή η βαθιά ριζοσπαστική προσέγγιση του για τους πάσης φύσης κινηματογραφικούς κώδικες και στον εμβολιασμό τους από την πολιτική και τη φιλοσοφία, δεν τον κατατάσσουν απλά ως το μεγαλύτερο Γάλλο σκηνοθέτη, αλλά και αυτόν που με τη δυναμική του επέβαλε τη μεγαλύτερη επιρροή του στο γαλλικό νουβέλ βαγκ.
Το 2012 το Sight & Sound μέσω μεγάλης ψηφοφορίας, κατέταξε την ταινιάρα του “Με Κομμένη Την Ανάσα” την 13η καλύτερη ταινία όλων των εποχών.
Κατά την ίδια ψηφοφορία του παραπάνω περιοδικού, άλλες τρεις άλλες ταινίες του, συμπεριλήφθηκαν στην λίστα των 50 καλύτερων ταινιών.
Η Περιφρόνηση, Ο Τρελός Πιερό και το Histoire(s) du Cinema, πήραν τη θέση που τους άξιζαν, ενώ το Σινέ Αλφαβίλ(η αγαπημένη των υποφαινόμενων), είναι μέσα στις 100 σπουδαιότερες του 20ου αιώνα.
Στο παλμαρέ της μυθολογίας του μέγιστου Γκοντάρ είναι η παρακαταθήκη του σε ένα από τα μεγαλύτερα σώματα κριτικής ανάλυσης σε δεκάδες ταινίες κάτι που τον φέρνει στην πρωτοπορία και σε αυτόν τον τομέα, από οποιονδήποτε άλλο σκηνοθέτη που ασχολήθηκε με την ανάλυση και με την κριτική.
Να σημειώσουμε ότι το 2010 παρότι βραβεύτηκε με το Τιμητικό Όσκαρ της χρονιάς αυτής για την ταινία “Film Socialisme” και για την προσφορά του, ωστόσο δεν παρέστη στην τελετή απονομής των βραβείων, αποδείχνοντας το μη ενδιαφέρον του για τις βραβεύσεις, ενώ το 2015 κέρδισε για πρώτη φορά στην καριέρα του βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών στην ταινία “Αποχαιρετισμός στη γλώσσα”, το οποίο μοιράστηκε μαζί με ακόμα μία ταινία, πάλι το πραγματοποίησε μέσω αντιπροσώπου. To 2018 η ταινία του Le Livre d’Image κέρδισε το πρώτο βραβείο Ειδικού Χρυσού Φοίνικα, αν και αυτά δεν απασχολούσαν καθόλου τη λογική του και την αισθητική του.

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Ο Τρελός Πιερό του παγκόσμιου κινηματογράφου, όχι μόνο αμφισβήτησε την αστυνομία του εν λόγω και των παραγωγών του, καθώς και την μέχρι πρότινος εμπορική και καλλιτεχνική του φύση και ιστορία, τόσο όσο με ότι πραγματοποιούνταν στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλιστα στην δυτική ακτή των ΗΠΑ, όσο και στην πατρίδα του. Αποτέλεσε τον μικρό και λιτό εργάτη του νέου σινεμά, τον συγκροτημένο και έτοιμο στρατιώτη, αλλά και σκοπευτή της ταράτσας για τη μάχη, με τα θηρία του κοσμοπολιτισμού και ταυτόχρονα τον στρατηγό και με την κομμένη του ανάσα, έκανε γης μαδιάμ το προγενέστερο δόγμα του σινεμά που περιφρόνησε όσο κανείς άλλος μέχρι σήμερα και έφτιαξε τον νέο τύπου κινηματογραφικό άνθρωπο.
‘Εζησε τη ζωή ενός στοχαστή που δήλωνε ότι ο έρωτας με μια κυρία είναι πιο σημαντική πράξη ακόμα και από τη δημιουργία μιας ταινίας, κάνοντας τον Κινέζο όταν του έλεγαν για το σινεμά βγάζοντας τόσο τη γλώσσα του και μερικά θαυμάσια αποφθέγματα όπως τα παρακάτω, κατατάσοντας τον στους σοφούς και τους πρωτοπόρους του χώρου.

“Δεν νομίζω ότι θα πρέπει να έχει κανείς αισθήματα για μια ταινία. Αισθήματα μπορείς να έχεις για μια γυναίκα, όχι για μια ταινία. Δεν μπορείς να φιλήσεις μια ταινία”.
“Η αισθητική μου είναι αυτή ενός ελεύθερου σκοπευτή στη στέγη”.
“Ο κινηματογράφος είναι καπιταλισμός στην πιο καθαρή του μορφή. Μια λύση μόνο υπάρχει: να γυρίσουμε την πλάτη μας στον αμερικανικό κινηματογράφο”.
“Οι Αμερικάνικες ταινίες συνήθως δεν έχουν ένα θέμα, έχουν μια ιστορία. Μια ωραία γυναίκα δεν είναι ένα θέμα. Η Τζούλια Ρόμπερτς να κάνει τούτο και τ’ άλλο δεν είναι ένα θέμα”.
“Η τηλεόραση παράγει τη λήθη. Ο κινηματογράφος παράγει αναμνήσεις”.
“Η φωτογραφία είναι αλήθεια. Το σινεμά είναι αλήθεια είκοσι τέσσερις φορές το δευτερόλεπτο”.
“Το σινεμά είναι η πιο όμορφη απάτη του κόσμου”.

1960 Με κομμένη την ανάσα À bout de souffle
1961 Η Κυρία Θέλει Έρωτα Une Femme Est Une Femme
1962 Ζούσε τη ζωή της Vivre sa vie
1963 Οι καραμπινιέροι Les Carabiniers
1963 Ο μικρός στρατιώτης Le petit soldat
1963 Η περιφρόνηση Le Mépris
1964 Bande à part Bande à part
1965 Αλφαβίλ Alphaville

Ο τρελός Πιερό

Pierrot le Fou
1966 Συνέβη στην Αμερική Made in U.S.A.
1967 2 ή 3 πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν 2 ou 3 choses que je sais d’elle
Η κινέζα La Chinoise
Ένα Σαββατοκύριακο Week-end(Weekend)
1972 Όλα πάνε καλά Tout va bien
1980 Ο σώζων εαυτόν σωθήτω Sauve qui peut (la vie)
1983 Όνομα: Κάρμεν First name : Carmen
1985 Χαίρε Μαρία Je vous salue, Marie
1989 Histoire(s) du Cinéma Histoire(s) du Cinéma
1993 Χαίρε Σαράγεβο Je vous salue, Sarajevo
2000 Για την αρχή του 21ου αιώνα De l’origine du XXIe siècle
2001 Η ελεγεία ενός έρωτα Éloge de l’amour
Στο Σκοτάδι του Χρόνου Dans le noir du temps
2004 Η δική μας μουσική Notre musique
2010 Film Socialisme Film socialisme
2014 Αποχαιρετισμός στη γλώσσα Adieu au langage
2018 Το Βιβλίο της Εικόνας Le Livre d’Image
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυο στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση. Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.  


ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2:Το portal istosch data &technologies lab χρησιμοποιεί μόνο πρωτογενή άρθρα των συντακτών και συνεργατών του. Κάνει αναδημοσιεύσεις μόνο από αυτούς και με την δική τους συναίνεση από τα δικά τους ηλεκτρονικά έντυπα και δίνει επίσης σε αυτούς το δικαίωμα της αναδημοσίευσης. Οποιοσδήποτε άλλος θέλει να αναδημοσιεύσει οτιδήποτε πρέπει να έχει την έγγραφη άδεια του portal, istosch data &technologies lab που εκπροσωπείται δια του αρχισυντάκτη του. Διαβάστε τους όρους παροχής και χρήσης του δικαιώματος η μη αναδημοσίευσης των κειμένων.


Ενισχύστε το portal “istosch data &technologies lab
Μπορεί η καραντίνα να "τελείωσε", ωστόσο ο COVID-19 συνεχίζει να είναι γύρω μας με αποτέλεσμα όλα είναι σε φάση επανεκκίνησης χωρίς όμως αυτή να δείχνει σημάδια ζωηρότητας. Ωστόσο το portal μας συνεχίζει να εργάζεται αδιάκοπα βάζοντας ζητήματα πολιτισμού, τέχνης, κοινωνικών επιστημών, αλλά και θετικών, καθώς και τεχνολογίας που αυτές τις μέρες μας βοηθούν να κρατηθούμε σπίτι με προτάσεις που βοηθούν τον ελεύθερο μας χρόνο και να παραμείνουμε ασφαλείς, εντός και εκτός των τοιχών.
Με πολύ κόπο και μεγάλη διάθεση προσφοράς, αλλά και με αίσθημα ευθύνσης και σε αυτή τη φάση, σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, κάθε μικρή ενίσχυση για την παραπέρα συνέχεια του portal είναι πολύ σημαντική.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη βοήθεια σας και σας ευχόμαστε καλή υγεία αυτές τις δύσκολες στιγμές…

 

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

istosch

Το portal istosch data &technologies lab, είναι μέρος του istosch data &web center που ιδρύθηκε το 2004 ως ιδέα και με το πέρας της έναρξης του νομικά ξεκίνησε τη νόμιμη δραστηριότητα του στις 31.3.2006 ως ανεξάρτητο κέντρο παροχής υπηρεσιών προετοιμασίας εισαγωγής δεδομένων, σχεδιασμού και ανάπτυξης ιστοσελίδων και portal, φιλοξενίας όλων των παραπάνω, πωλήσεων και τεχνικής υποστήριξης υπολογιστικών συστημάτων και σχεδιασμού λογότυπων. Από το 2016 ενόψει των δέκα χρόνων λειτουργίας του, αποφάσισε να αναπτύξει και το τμήμα δικτυακής προβολής πολιτιστικών, καλλιτεχνικών, επιστημονικών και άλλων δραστηριοτήτων που θα δώσουν προέκταση και θα γεφυρώσουν το εκδοτικό κομμάτι με το καλλιτεχνικό, αυτό των ανθρωπιστικών επιστημών και τα όλα μαζί με αυτό της τεχνολογίας.

Font Resize
istosch webPortal