Η λογοτεχνία της ακυβέρνητης Άνοιξης

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Ιωάννης Χατζηανδρέας γνωστός ως (Στρατής Τσίρκας)

Ο Στρατής Τσίρκας (με πραγματικό ονοματεπώνυμο Ιωάννης Χατζηανδρέας) Γεννήθηκε στο Κάιρο, 10 του Ιούλη του 1911 και απεβίωσε στην Αθήνα στις 27 του Γενάρη του 1980, αποτέλεσε έναν από τους σπουδαιότερους μυθιστοριογράφους, διηγηματογράφους, πεζογράφους λογοτέχνες, αλλά και ποιητές, της εποχής του, που άνηκαν στους Αλεξανδρινούς της μετά Καβάφη εποχής. Ο Στρατής Τσίρκας ήταν από εκείνες τις πένες που ανέκαθεν έγραφαν για τις ακυβέρνητες πολιτείες τόσο ως τριλογίες όσο και ως μέρος κι επέκταση μιας χαμένης Άνοιξης. Υπήρξε Λάτρης του Καβάφη και ως μεταγενέστερος Αλεξανδρινός εισχωρούσε με ευλάβεια στα ποιήματα του. Τον μετενσάρκωνε στα δικά του “Λυρικά Ταξίδια” ως μια ύστατη μορφή αποχαιρετισμού σε επιτηδευμένο ιαμβικό ρυθμό που θα μπορούσε να θυμίζει ορατόριο και να το αποδώσει μια χορωδία.

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Οι Διηγήσεις του διαπλέκονται δίπολα, ανάμεσα σε Ρωμιούς βιοπαλαιστές όπως ο Νουρεντίν Μπόμπα, αλλά και σε αλλόκοτα πλάσματα και ανθρώπους που κάθονται στους κάβους και αγναντεύουν τον ορίζοντα λες και περιμένουν κάτι από αυτόν, κάποιο δειλινό κάποιου Απρίλη σαν βίοι παράλληλοι, αυτοί της αναμονής κι αυτοί της δράσης. Τότε που οι νύχτες έρχονται καθυστερημένα και μικραίνουν διαρκώς, δίνοντας παράταση στη ζωή, μέχρι να έρθει το Καλοκαίρι και να γίνουν ακόμα πιο ελάχιστες όπου κι εκεί η διαφοροποίηση οξύνεται. Στη γραφή του τα παραπάνω υποκείμενα, είτε θα παραδοθούν την στους ύπνους του μεσημεριού στα αλώνια του έρωτα, της γέννεσης και του θανάτου, είτε θα τα βάλουν όπως ο Νουρεντίν Μπόμπα με πασάδες και ξένους μπανκέρηδες, όργανα και στηρίγματα κι οι δυο τους της αγγλικής κατοχής, που ρουφούν το αίμα της εύφορης Αιγύπτου πετώντας ψίχουλα στους Ιθαγενείς. Στα δίπολα των διηγήσεων του, τα μεν θα αναζητήσουν τη λήθη στην αναπόληση και στο πιοτό, τα δε, θα γίνουν λόγω φιλότιμου, από βαρκάρηδες, φονιάδες, ληστές και πειρατές, και εν τέλη καταλήγουν αντάρτες και λαϊκοί ηγέτες, για την απόδοση του “δικαίου”.

Οι Μυθιστορηματικές εκφάνσεις του Τσίρκα, είναι η τριλογία του, με τις “Ακυβέρνητες Πολιτείες” και οι οποίες απαρτίζονται από τρεις τόμους: Τη Λέσχη (1961), την Αριάγνη (1962) και τη Νυχτερίδα (1965). Η δράση τους τοποθετείται αντίστοιχα στην Ιερουσαλήμ, στο Κάιρο και στην Αλεξάνδρεια καταγράφοντας ιστορίες που είτε αφορούν τον μεσοπόλεμο, είτε αφορούν την περίοδο που ο Ελληνικός στρατός φτάνει στην Αίγυπτο στη διάρκεια του Β’ ΠΠ, είτε στην περίοδο του εμφυλίου. Τα πάντα διαδραματίζονται στις ελληνικές παροικίες, όπου οι πολιτικές συγκρούσεις ανάμεσα στο ελληνικό στοιχείο των εν λόγω παροικιών, καθώς και το κοσμοπολίτικο κλίμα της Μέσης Ανατολής κυριαρχούν και δημιουργούν τις ιστορίες που ο Τσίρκας καταδείχνει. Το 1976 έρχεται το σπουδαιότερο έργο του η “Χαμένη Άνοιξη”, όπου ο Τσίρκας αναφέρεται στα λεγόμενα Ιουλιανά του 1965 με σπονδυλωτές ιστορίες αγάπης και νεανικού έρωτα πάνω στο κύριο θέμα του, την πολιτική συνειδητοποίηση των πρωταγωνιστών του σε μια κρίσιμη ώρα του τόπου, που η Ελληνική Δεξιά, η οικονομική Ολιγαρχία, η Αποστασία και το παρακράτος, μαζί με το παλάτι και τους μετέπειτα δικτάτορες έχουν την τιμητική τους, κι όλα αυτά μέσα από την οδύσσεια μιας ερωτικής αναζήτησης των ηρώων του. Ο μεγάλος Στρατής Τσίρκας στο έργο αυτό υπόσχονταν μια νέα τριλογία με τον τίτλο “Δίσεχτα Χρόνια” που όμως ποτέ δεν ολοκλήρωσε και έμελε να είναι να είναι ο πρώτος τόμος τους η “Χαμένη Άνοιξη” ένα έργο που αφιέρωσε στον Σωτήρη Πέτρουλα. “Πάνω από τη χαμένη Άνοιξη μετεωριζόταν τώρα ο γύπας του πραξικοπήματος, έτοιμος να ριχτεί και να σπαράξει τον τόπο», λέγει στο τέλος ο επαναπατρισμένος. Κι όμως ο ίδιος, εμπρός στον ανοιχτό τάφο του ήρωα, θα πει: «Ευλογημένοι όσοι, στα μαρμαρένια αλώνια, νικούν το Χάρο, όπως ο Σωτήρης Πέτρουλας». (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)”.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυο στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση. Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.  
Το portal istosch data &technologies lab χρησιμοποιεί μόνο πρωτογενή άρθρα των συντακτών και συνεργατών του. Κάνει αναδημοσιεύσεις μόνο από αυτούς και με την δική τους συναίνεση από τα δικά τους ηλεκτρονικά έντυπα και δίνει επίσης σε αυτούς το δικαίωμα της αναδημοσίευσης. Οποιοσδήποτε άλλος θέλει να αναδημοσιεύσει οτιδήποτε πρέπει να έχει την έγγραφη άδεια του portal, istosch data &technologies lab που εκπροσωπείται δια του αρχισυντάκτη του. Διαβάστε τους όρους  παροχής και χρήσης του δικαιώματος η μη αναδημοσίευσης των κειμένων. 

Ενισχύστε το portal “istosch data &technologies lab
Μπορεί η καραντίνα να "τελείωσε", ωστόσο ο COVID-19 συνεχίζει να είναι γύρω μας με αποτέλεσμα όλα είναι σε φάση επανεκκίνησης χωρίς όμως αυτή να δείχνει σημάδια ζωηρότητας. Ωστόσο το portal μας συνεχίζει να εργάζεται αδιάκοπα βάζοντας ζητήματα πολιτισμού, τέχνης, κοινωνικών επιστημών, αλλά και θετικών, καθώς και τεχνολογίας που αυτές τις μέρες μας βοηθούν να κρατηθούμε σπίτι με προτάσεις που βοηθούν τον ελεύθερο μας χρόνο και να παραμείνουμε ασφαλείς, εντός και εκτός των τοιχών.
Με πολύ κόπο και μεγάλη διάθεση προσφοράς, αλλά και με αίσθημα ευθύνσης και σε αυτή τη φάση, σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, κάθε μικρή ενίσχυση για την παραπέρα συνέχεια του portal είναι πολύ σημαντική.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη βοήθεια σας και σας ευχόμαστε καλή υγεία αυτές τις δύσκολες στιγμές…

 

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

RCT TEAM

Η ομάδα Radio Collectiva Team είναι μια εικονική ομάδα δραστηριοτήτων που ίδρυσε ο ραδιοφωνικός παραγωγός Γιάννης Κοτσώνης στα Χανιά, με αφορμή την εκπομπή του "Κολλεκτίβα της Σελήνης" το 1995 και η οποία σύντομα μετονομάστηκε σε "Ηλεκτρικές Κολλεκτίβες". Το 2008 ξεκίνησε το Blogging και σήμερα εκτός από αυτό συμμετέχει στο portal istosh data &technologies lab και στο the-blue.gr

Font Resize
istosch webPortal