O Κινηματογραφιστής της Σόνιας

"Ουρανός" του Τάκη Κανελλόπουλου

Ανήμερα του Άη Δημήτρη του 1933 γεννήθηκε ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά ταλέντα της χώρας, ο Τάκης Κανελλόπουλος στην συμπρωτεύουσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης και έφυγε με καρδιακή προσβολή πολύ νωρίς στις 21 του Σεπτέμβρη του 1990, στην αγαπημένη του πόλη, όπου και γεννήθηκε. Εκτός του ότι υπήρξε ένας πολύ σημαντικός σκηνοθέτης, σπουδαίος σεναριογράφος, αλλά και μοντέρ, είχε και άλλες ιδιότητες που τον έκαναν έναν από τους πυλώνες του Νέου Ελληνικού Σινεμά, (όπως αυτός άρχισε να διαμορφώνεται περίπου από τα μέσα της δεκαετίας του 1960).

Ο Τάκης Κανελλόπουλος υπήρξε σημαντικός συγγραφέας και ποιητής και αυτό διαφαίνεται με κάθε τρόπο στις ταινίες του, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό είναι ένα μείγμα Αριστοτελικής δομής(με αρχή μέση και τέλος), αλλά και Μπρεχτικής δομής χωρίς να ενυπάρχουν τα παραπάνω στοιχεία σε ολόκληρο το σενάριο που βρίσκονταν μονίμως σε μια αναντιστοιχία και αντίφαση, αφού ήρωες και αντιήρωες με όρους αρχαίας τραγωδίας(δυο δίκαια που συγκρούονται διαρκώς), αλληλοδιαπλεκόμενα σε χρόνους – που ενώ προσδιορίζονταν ως προς το γύρισμα – στο πεδίο της συναισθηματικής τους αποτύπωσης το τέλος γίνονταν αρχή και η αρχή τέλος.

sonia

Η αγάπη του για τα ήθη και έθιμα της Μακεδονικής Υπαίθρου, τόσο στο Δυτικό, όσο και στο Ανατολικό κομμάτι της, τον έθεσε – έχρισε μέσα από τις τρεις μικρού μήκους Ταινίες του, ένα από τα ανερχόμενα αστέρια της νέας εποχής του Ελληνικού Σινεμά που έπαυε σιγά σιγά και ευτυχώς να είναι προνόμιο της γκλαμουριάς της εποχής μέσω δηλαδή των ταινιών του Φίνου.

Ο Τάκης Κανελλόπουλος Τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου το 1966, στο διαγωνιστικό τμήμα με το φιλμ “Εκδρομή” ως μια πολύ ελπιδοφόρα παρουσία στο χώρο και το 1968 για το Φιλμ “Παρένθεση”, όπου η Ελληνική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου τον βράβευσε για το σκηνοθετικό αποτέλεσμα.

paren8esh

Ο Τάκης Κανελλόπουλος ήταν η επιτομή της πρωτοπορίας και του πολύπλοκου, αλλά πολύ δυνατού σεναρίου, το οποίο ήταν αποτέλεσμα της μεταπολεμικής και “μετεμφυλιακής” περιόδου, δίνοντας αέρα πραγματισμού στα Κινηματογραφικά Πεπραγμένα στα πλαίσια της Εγχώριας παραγωγής.

Ο Τάκης Κανελλόπουλος το 1962 γύρισε μια από τις πιο σπουδαίες αντιπολεμικές και εσκεμμένα ασπρόμαυρες ταινίες τις εποχής τον “Ουρανό” εν όψει και της επετείου των ημερών την 28η του Οκτώβρη, που ουσιαστικά στηρίζεται και σχετίζεται σε πάνω σε αληθινές αφηγήσεις όσων έζησαν την περίοδο από το 1940 – 1944 τη φρίκη του Β’ ΠΠ και ήταν όλες στηριγμένες πάνω και μόνο σε πραγματικά γεγονότα.

Μέχρι το 1980 γυρίζει άλλες έξι ταινίες, όπου δεν παραβλέπεται σε καμία από αυτές η συναισθηματική τοποθέτηση – πινελιά των ηρώων – αντιηρώων του (η ηρωϊδων – αντιηρωίδων του όπως η Σόνια), ειδικά από αυτές που γυρίστηκαν από το 1972 και μετά, όπου το ερωτικό δράμα είναι “πανταχού παρών (και δυστυχώς) τα πάντα πληρών” με όρους προτεσταντικής ηθικής και Παλαιάς Διαθήκης, όπου ο τιμωρός είναι σε κάθε σημείο παραμονεύοντας στη γωνία και ο κλοιός γίνεται συσφιγκτήρας.

kanelopoulos

Τόσο στην “Τελευταία Άνοιξη”, [(όπου μια παρέα χωρίζεται από τον Πόλεμο) και τα τρία μέρη της ακροβατούν σε νέες ζωές, άλλες στην αλληλεγγύη με το συμπολεμιστή τους, άλλες με την προστασία στα φυλακισμένα πουλιά και άλλες στην λιποταξία και στο ψέμα χάριν ερωτικής αναγκαιότητας που δημιουργεί μια παράνομη σχέση με το τέταρτο μέλος της παρέας την Άννα)].

Τόσο στο “Χρονικό μιας Κυριακής”, όπου έξι σπονδυλωτές ιστορίες δημιουργούν ένα πεδίο ορισμού πάνω κάτω, κοινό, την αναγκαιότητα για επίτευξη της προσμονής έξι διαφορετικών ηρώων.

Τόσο στο “Ρομαντικό Σημείωμα” την προτελευταία του ταινία, όπου τέσσερις συμφοιτητές έχουν κοινό ερωτικό στόχο που δεν είναι άλλος από την ίδια κοπέλα, η οποία θα αναστατώσει τις ζωές τους όταν αυτή θα εμφανιστεί από το πουθενά στις ζωές τους, και με τον ίδιο τρόπο θα τους εγκαταλείψει ολοκληρώνοντας το δράμα που συνεχίστηκε και στην τελευταία του ταινία τη “Σόνια” το 1980, την ίσως σπουδαιότερη ερωτική ταινία που έβγαλε ποτέ το Ελληνικό Σινεμά.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυo στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης.Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση.Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας. 

RCT TEAM

Η ομάδα Radio Collectiva Team είναι μια εικονική ομάδα δραστηριοτήτων που ίδρυσε ο ραδιοφωνικός παραγωγός Γιάννης Κοτσώνης στα Χανιά, με αφορμή την εκπομπή του "Κολλεκτίβα της Σελήνης" το 1995 και η οποία σύντομα μετονομάστηκε σε "Ηλεκτρικές Κολλεκτίβες". Το 2008 ξεκίνησε το Blogging και σήμερα εκτός από αυτό συμμετέχει στο portal istosh data &technologies lab και στο the-blue.gr

Font Resize
istosch webPortal