Μαθήματα και τεχνικές της ηλεκτρικής κιθάρας σε όλες τις κατηγορίες του εναλλακτικού ροκ (βήμα-βήμα) Β’ Μέρος

istosch the first Chania's multinational technologies lab   the 1st multinational Chania's web design & development center   simply& dedicated web Hosting    istoschSHOP, Τα πάντα από βιβλία & νέα τεχνολογία...

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Αιαδικτυακά Μαθήματα Αγγλικών, από την διακεκριμένη Καθηγήτρια Αρχοντούλα Κορεκτσίδου

«Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια»: Ένα παιδικό παραμύθι» της Αιμιλίας Πλατή

 

 

Μαθήματα και τεχνικές της ηλεκτρικής κιθάρας σε όλες τις κατηγορίες του εναλλακτικού ροκ (βήμα-βήμα) Β’ Μέρος

Ο Οκτώβρης του 2020 για το istosch data &web center είναι ο μήνας που θα ξεκινήσουν τα δικτυακά μαθήματα τόσο της ηλεκτρικής κιθάρας, όσο και του προγραμματισμού. Ωστόσο στην παρούσα αρθρογραφία θα παραμείνουμε και θα αναλύσουμε πράγματα που αφορούν αποκλειστικά και μόνο τα μουσικά μαθήματα, εξάλλου ο χρόνος είναι πολύς.
Με τη βοήθεια του RCTeam και τη συμβολή του istosch web & entertainment studios στο παρόν ξεκινάμε τα δικτυακά μαθήματα κλασσικής, ακουστικής ηλεκτρικής κιθάρας(κυρίως αυτής), όχι σε όλα τα είδη της μουσικής η του τραγουδιού, αλλά μονάχα στις κατηγορίες και τις οικογένειες του Ανεξάρτητου, Εναλλακτικού, Μαχητικού, Υπερηχητικού, Νέου Ροκ, Post Punk, Jazz-Punk καθώς και Punk Rock και σε όλες τις υποκατηγορίες τους, τάξεις, ομοταξίες, συνομοταξίες, από το μουσικό γένος του ηλεκτρικού ήχου, η rock n roll και φυσικά όχι σε όλο το τελευταίο δηλαδή.

Μάθημα 2ο: Διαστήματα

Στο προηγούμενο πρώτο και εισαγωγικό μάθημα αναδείξαμε δυο ουσιαστικά υπομαθήματα, μαζί με τον πρόλογο:

α) Τις διαφορετικότητες ανάμεσα σε τρία φαινομενικά ίδια όργανα, αλλά στην πραγματικότητα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους, την κλασσική, την ακουστική και (φυσικά την για τους παρόντες την κορυφαία όλων) κιθάρα την ηλεκτρική, τόσο στην ποικιλία των ηχοχρωμάτων που αυτή δίνει, όσο και στις τονικές δυνατότητες της, μιας και πρόκειται για ένα όργανό που εμπεριέχονται οι περισσότερες οχτάβες που υπάρχουν σε σχέση με τα πρώτα ξαδέλφια της, δηλαδή σε σχέση με τις υπόλοιπες κιθάρες, με αποτέλεσμα να την κάνουν ουσιαστικά μοναδική και αξεπέραστη. Δεν συζητάμε φυσικά για τις τεχνικές της που αποτελούν ένα ξέχωρο κεφάλαιο, το οποίο θα εξετάσουμε ενδελεχώς στο μέλλον.

Β)Τις τονικές κλίμακες που είναι και ο βασικός οδηγός για την κατανόηση της κιθάρας, των δρόμων(τρόπων η μακαμιών), τόσο στην αρμονία, όσο και στην μελωδία(βασικά κυρίως σε αυτήν). Καθώς και την κατανόηση των βασικών μουσικών ειδών και κατηγοριών, όχι μόνο στα είδη που αναφερόμαστε, αλλά σε κάθε είδος και κατηγορία, αλλά και σε αυτά κατά κύριο λόγο(δηλαδή σε αυτά που εκπροσωπούμε), όπου κυρίως για εκεί θα γίνει στο μέλλον περισσότερο κατανοητό το σκεπτικό τους. Αυτό που λέμε ότι είναι η θεωρητική τους βάση και φυσικά, το γιατί αποτελούν τελικά κάτι το ξεχωριστό, σε όλη την μουσική πραγματικότητα και όχι μόνο στον ηλεκτρικό, η χάλκινο αυτοσχεδιαστικό ήχο.

Βαθμίδα Ονομασία Στην Αρμονική Μείζονα Κλίμακα Majore (C μείζ.) Στην Αρμονική Ελάσσονα Κλίμακα Minore (A ελάσ.)
Τονική μείζονα C-E-G ελάσσονα A-C-E
Επιτονική ελάσσονα D-F-A ελαττωμένη B-D-F
Τρίτη ή Μέση ελάσσονα E-G-B αυξημένη C-E-G#
Υποδεσπόζουσα μείζονα F-A-C ελάσσονα D-F-A
Δεσπόζουσα μείζονα G-B-D μείζονα E-G#-B
Επιδεσπόζουσα ελάσσονα A-C-B  μείζονα F-A-C
Προσαγωγέας ελαττωμένη B-D-F  ελαττωμένη G#-B-D

Στην κιθάρα, τόσο στην Ηλεκτρική, όσο και στις δυο προγενέστερες μορφές αυτής(που πάντα θα τονίζουμε ότι είναι τρία διαφορετικά όργανα), ισχύουν οι ίδιοι κανόνες τόσο για την αρμονία(συγχορδίες), που κρατούν και ενισχύουν τον ρυθμό, όσο και για την μελωδία(τα σόλο, τους δακτυλισμούς, η licks[(λικς(, η γλειψίματα (ελληνιστί), που αποτιμά και αποτυπώνει, μια σύντομη ακολουθία – αλληλουχία, από ίδιες, αλλά κυρίως διαφορετικές νότες που χρησιμοποιούνται σε σόλο και μελωδικές γραμμές] και άλλες τεχνικές που η εν λόγω κιθάρα, έχει την αποκλειστική διανομή και διάθεση, ειδικά για τα είδη που αναφερόμαστε).
Στα είδη που μας αφορούν ο ρυθμός και η αρμονία είναι το Α και το Ω, παίζοντας βασικότερο ρόλο από τη μελωδία (που συνεχίζει να παίζει βασικό ρόλο αλλά ισοδύναμα), ειδικά όμως ο ρυθμός και δεν είναι καθόλου τυχαίο, ότι οι Lead(μελωδικές κιθάρες) σε σχέση με τις Rythm(δηλαδή αυτές που παίζουν αποκλειστικά συγχορδίες), έχουν δευτερογενή και όχι πρωτογενή ρόλο, όπως είχαν παντού, μέχρι την εμφάνιση των ειδών που παρουσιάζουμε και αυτό είναι μια από τις βασικές ιδιομορφίες των ειδών που εξειδικευόμαστε και μας ενδιαφέρουν. Αυτό συνέβηκε για πρώτη φορά στην ιστορία όλης τη μουσικής και όχι μόνο του ηλεκτρικού ήχου στα τέλη των 60’ς από τους Stooges, των MC5, Velvet Underground, Fugs και στους δύο πρώτους δίσκους των P.Floyd, ελέω του μεγάλου Syd Barrett.
Εδώ πέρα πραγματοποιείται για πρώτη φορά και όχι φυσικά τελευταία(εξάλλου θα αποτελέσει επανάσταση στον ηλεκτρικό ήχο από τούδε και έπειτα), μια ισομερής κατανομή της ενορχήστρωσης, όπου ο δεξιοτέχνης κιθαρίστας μαζί με τον τραγουδιστή περνούν αν όχι σε ένα κάπως δευτερεύοντα ρόλο, τουλάχιστον μαθαίνουν την αξία της ομάδας και συμπορεύονται ως κρίκος της αλυσίδας σε αυτήν και όχι ως κάτι το ξεχωριστό χωρίς τις φλύαρες επιδείξεις των δυνατοτήτων τους, αποτελώντας μέλος της ίδιας της ομάδες και όχι κάτι το ιδιαίτερο που όλοι οι προβολείς στρέφονται πάνω σε αυτούς όπως σε υποκατηγορίες του χεβομεταλλισμού που είναι η επιτομή του καρακιτσαριού, μέσω αυτής της λογικής.
Με βάση τα παραπάνω είδαμε ότι παρότι υπάρχουν τρία διαφορετικά είδη κιθάρας, όμως υπάρχουν και διαφορετικοί ρόλοι σε αυτές. Χωρίζονται σε δυο ομάδες αυτές της ρυθμικής η αρμονικής κιθάρας(η αρμονία εμπεριέχει ρυθμό, ωστόσο ο ρυθμός είναι κάτι ξεχωριστό), καθώς και της μελωδικής κιθάρας, όπου η δεξιοτεχνία και η μελωδία συναντιόνται στους lead κιθαρίστες, η σολίστες κατά τη γενική λογική της κιθάρας.

Τα Διαστήματα ως βασικό σημερινό μάθημα

Στη θεωρία της μουσικής το διάστημα ορίζεται η ακριβής διαφορά ανάμεσα σε δύο διαφορετικά τονικά ύψη, τόσο στην μελωδική, όσο και στην αρμονική γραμμή. Είναι η ακριβής σχέση μεταξύ των τόνων σε κάθε διαφορετικό διάστημα και αν οι τόνοι(νότες δηλαδή) ακούγονται ταυτόχρονα ή διαδοχικά ορίζουν και τη σχέση τους τόσο στο πεντάγραμμο αλλά και στην ταμπλατούρα, όσο και στα αυτιά μας.
Αναφορικά με το πως ακούγονται, τα διαστήματα έχουν δυο εντελώς διαφορετικές θέσεις στο πεντάγραμμο και χωρίζονται στην οριζόντια θέση (εκεί ακριβώς ταυτοποιείται, στην μελωδική, ή γραμμική θέση), δηλαδή όταν πρόκειται για μια σειρά διαδοχής τους και που αυτή είναι η λεγόμενη μελωδική γραμμή, η πιο ακαδημαϊκά το λεγόμενο μελωδικό διάστημα, καθώς και στην κάθετη θέση (η αρμονική θέση) όταν πραγματοποιούνται ταυτόχρονα πολλοί τόνοι μαζί.
Όταν δηλαδή ενυπάρχει συνήχηση δύο τονικών υψών, όπως σε μια συγχορδία, αυτή εν τέλει είναι η λεγόμενη αρμονική γραμμή, η πιο ακαδημαϊκά το λεγόμενο αρμονικό διάστημα.
Αν γίνει κατανοητό το νόημα των διαστημάτων και η κατανόηση των αυτών των βασικών θεωρητικών πλευρών, εισερχόμαστε στο κέντρο της αυλής της κατανόησης, αν όχι της γνώσης του εν λόγω μουσικού εργαλείου. Είναι πλέον βασικό μαθηματικό αξίωμα, πως όσο περισσότερο εντρυφήσουμε στο νόημα των θεωρητικών γνώσεων, τόσο πιο εύκολα θα γίνουν τα πράγματα στο εκτελεστικό κομμάτι που αφορά την κιθάρα, δηλαδή το παίξιμο της, όχι μόνο σε ατομικό επίπεδο, αλλά κυρίως στην συνεννόηση μας με άλλους μουσικούς αλλά και στην κατανόηση της κατασκευής συγχορδιών.
Τελικά τι είναι το διάστημα σε απλά και όχι ακαδημαϊκά Ελληνικά;
Διάστημα είναι η επιπρόσθετη, η αφαιρετική απόσταση του ενός ημιτόνιου σε σχέση με το επόμενο η το προηγούμενο.
Είναι φυσικό μέγεθος της αναλογίας, η διαφοράς δυο η περισσότερων ημιτονίων, αποτελούν συχνότητες της τάξης 2/1 με αποτέλεσμα να διπλασιάζονται εκθετικά σε κάθε επόμενη οχτάβα(πχ 110hz, 220hz, 440hz, 880hz, 1760hz, 3520hz κοκ) κι εκφράζονται με τις σχέσεις που έχουν στην μελωδία και στην αρμονία.

Διάστημα-Βαθμίδα στις συγχορδίες-

Διάστημα

Ημιτόνια

Διφωνία(μικρή συγχορδία)
-1
B-C
 
0
C-C
μικρή
1
C – D♭
μεγάλη
2
C – D
μικρή
3
C – E♭
μεγάλη
4
C – E
ελλατωμένη
4
C – F♭η E
καθαρή
5
C – F
αυξημένη
6
C – F#
ελλατωμένη 6 C – G♭
καθαρή 7 C – G
αυξημένη 8 C – G#
μικρή 8 C-A♭
μεγάλη 9 C-A
μικρή 10 C-B ♭
μεγάλη 11 C-B
8η(οχτάβα) καθαρή 12 C-C

Το κάθε διάστημα έχει την δική του ιδιότητα και το δικό του μουσικό αποτέλεσμα, το δικό του ηχητικό χρώμα, είναι απόλυτα ανεξάρτητο από τις νότες αλληλοδιαδοχής και κάθε φορά το δημιουργούν τις προσεγγίζουν από άλλη θέση και με νέους όρους “συνήχησης” σε πάνω από μια χορδή, καθώς επίσης και με άλλο αύξοντα αριθμό ως προς τη συχνότητα που αναλογεί.
Ωστόσο τα διαστήματα αυτά, ενώ μας παρέχουν αυτή τη δυνατότητα κι ακόμα περισσότερο μας τα μεταφέρουν στην ταυτόχρονη ανάπτυξη της όποιας νότας σε σχέση με κάποια άλλη, αποτελούν και τους βασικούς κατασκευαστές και πυλώνες των συγχορδιών.
Καθορίζουν το ύψος του ημιτόνιου και αναπαράγουν την νότα που βρίσκεται σε αυτό. Δηλαδή αναπαράγουν το εαυτό της σε μια νέα εντελώς άλλη βάση μορφή και γραμμή, αυτήν της αρμονίας, καθώς και σε άλλο ύψος. Παρότι οι νότες είναι κάθε περίπτωση και κάθε φορά άλλες, (η διαφορετικές τέλος πάντων), το ακουστικό αποτέλεσμα είναι μόνιμα και σταθερά το ίδιο ανέκαθεν και αναφορικά με κάποια ορίζουσα νότα, αλλά ανεβασμένο σε άλλη βαθμίδα(δευτέρα, τρίτη, πέμπτη κοκ), ανεβασμένο και ως συχνότητα φυσικά.

Ημιτόνια

Νότες

Διάστημα-Βαθμίδα στις συγχορδίες-(Λαϊκή ονομασία)

Διάστημα-Βαθμίδα στις συγχορδίες-(Ακαδημαϊκή ονομασία)

-1
Σι (B) Ελαττωμένη πρώτη
0
Ντο (C) Πρώτη Ελαττωμένη δευτέρα
1
Ντο δίεση/Ρε ύφεση Μικρή δευτέρα Αυξημένη πρώτη
2
Ρε (D) Μεγάλη δευτέρα Ελαττωμένη τρίτη
3
Ρε δίεση/Μι ύφεση Μικρή τρίτη Αυξημένη δευτέρα
4
Μι (E) Μεγάλη τρίτη Ελαττωμένη τετάρτη
5
Φα (F) Καθαρή τετάρτη Αυξημένη τρίτη
6
Φα δίεση/Σολ ύφεση Ελαττωμένη πέμπτη ή
Αυξημένη τετάρτη
7
Σολ (G) Καθαρή πέμπτη Ελαττωμένη έκτη
8
Σολ δίεση/Λα ύφεση Μικρή έκτη Αυξημένη πέμπτη
9
Λα (A) Μεγάλη έκτη Ελαττωμένη εβδόμη
10
Λα δίεση/Σι ύφεση Μικρή εβδόμη Αυξημένη έκτη
11
Σι (B) Μεγάλη εβδόμη Ελαττωμένη ογδόη
12
Ντο (C) Καθαρή ογδόη / οκτάβα Αυξημένη εβδόμη
13
Ντο δίεση/Ρε ύφεση Αυξημένη ογδόη

Η όποια νότα αναφερόμαστε είναι πάντα ονομαστικά η ίδια σε σχέση με τον εαυτό της κατά μόνας, απλά είναι μια δευτέρα, μια τρίτη, μια πέμπτη, μια εβδόμη, η ακόμα και μια οχτάβα πιο ψηλά τόσο ταυτόχρονα, όσο και διαδοχικά.
Αυτό δίνει, η δημιουργεί και την δυνατότητα αλλαγής του ύψους του τόνου(νότας) σε ένα τραγούδι και αυτό θα γίνει αντιληπτό σε μελλοντικά μαθήματα όταν θα λέμε “πιο ψηλά” ή “πιο χαμηλά” και όταν αυτό γίνει κατανοητό, τότε θα καταλάβουμε και τη σημασία των ηχοχρωμάτων σε κάθε είδος που ακούμε και γιατί είναι αυτό ως τέτοιο και γιατί όχι κάτι άλλο.
Έτσι, εκτός από τις μοναχικές νότες διαδοχής δηλαδή της μελωδίας, τα διαστήματα έχουν τις δικές τους προσθετικές η αφαιρετικές, αλλά και αριθμητικές ονομασίες, που είναι όπως προείπαμε οι νότες σε ταυτόχρονη “συνήχηση” με κάποιες άλλες, σε ένα διαβαθμισμένο διάστημα ανάλογα με τις νότες που θα έχουν παντρευτεί και ταυτόχρονα θα ομολογούν με τον τόνο, η το επώνυμο της βασικής νότας.
Τα διαστήματα είναι η βάση όλης της αρμονίας, αν όχι όλης της μουσικής, με αρχή αυτά κατασκευάζουμε τις συγχορδίες στην αρμονία, τις ονοματίζουμε και φυσικά αναπτύσσουμε το μαγικό μαθηματικό κόσμο της εν λόγω και τον επίσης αλληλεπιδραστικό στα κύτταρα μας μαγικό κόσμο των ρυθμών. Με βάση τη θέση του κάθε διαστήματος ορίζεται και η κάθε συγχορδία, όμως όλα αυτά θα τα δούμε στο μέλλον.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1: Ορισμένα αναρτώμενα πολυμέσα από το διαδίκτυο στους ιστότοπους μας, όπως εικόνες & κυρίως video που αναρτούμε (με τη σχετική σημείωση της πηγής η οποία αναγράφεται πάνω και μέσα στην ίδια την προβολή τους), αναδημοσιεύονται θεωρώντας ότι είναι δημόσιας προβολής χρήσης και αναδημοσίευσης. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδοποιών, συγκροτημάτων, δισκογραφικών εταιρειών, κινηματογραφιστών, φωτογράφων, η ιδιοκτητών καναλιών στα διαδικτυακά πολυμέσα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολoγίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα άρθρων συνεργατών και αυτό δε μας δεσμεύει ως επιχείρηση. Για άρθρα και διαφημιστικό υλικό που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς το πρώτο απηχεί την προώθηση και προβολή των διαφημιζόμενων και το δεύτερο αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο και τις ιστοσελίδες μας.  


ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2:Το portal istosch data &technologies lab χρησιμοποιεί μόνο πρωτογενή άρθρα των συντακτών και συνεργατών του. Κάνει αναδημοσιεύσεις μόνο από αυτούς και με την δική τους συναίνεση από τα δικά τους ηλεκτρονικά έντυπα και δίνει επίσης σε αυτούς το δικαίωμα της αναδημοσίευσης. Οποιοσδήποτε άλλος θέλει να αναδημοσιεύσει οτιδήποτε πρέπει να έχει την έγγραφη άδεια του portal, istosch data &technologies lab που εκπροσωπείται δια του αρχισυντάκτη του. Διαβάστε τους όρους παροχής και χρήσης του δικαιώματος η μη αναδημοσίευσης των κειμένων.


Ενισχύστε το portal “istosch data &technologies lab

Στις δύσκολες εποχές του COVID-19, που συνεχίζει να είναι γύρω μας αμείωτα, με αποτέλεσμα όλα είναι σε φάση ύφεσης και χωρίς εμφανή σημάδια ζωηρότητας.
Το ανεξάρτητο κέντρο Τεχνολογίας και διαδικτύου, καθώς και το
portal μας συνεχίζουν να εργάζεται αδιάκοπα βάζοντας ζητήματα πολιτισμού, τέχνης, κοινωνικών επιστημών, αλλά και θετικών, καθώς και τεχνολογίας στο τελευταίο, που αυτές τις μέρες μας βοηθούν να κρατηθούμε ζωντανοί με προτάσεις που βοηθούν τον ελεύθερο μας χρόνο και να παραμείνουμε ασφαλείς, εντός και εκτός των τοιχών.
Με πολύ κόπο και μεγάλη διάθεση προσφοράς, αλλά και με αίσθημα ευθύνσης και σε αυτή τη φάση, σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, κάθε μικρή ενίσχυση για την παραπέρα συνέχεια του portal είναι πολύ σημαντική.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη βοήθεια σας και σας ευχόμαστε καλή υγεία αυτές τις δύσκολες στιγμές που περνάμε, με μια υπόσχεση από μας, ότι κάνουμε το καλύτερο δυνατόν, πάνω και μέσα στα πλαίσια της εποχής.

 

Διαφήμιση Εξωτερικού συνδέσμου

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

Βουρλάκης Νίκος, Πύργος Ψιλονέρου Χανιά. Τα πάντα για την Οικοδομή σας.

istosch

Το portal istosch data &technologies lab, είναι μέρος του istosch data &web center που ιδρύθηκε το 2004 ως ιδέα και με το πέρας της έναρξης του νομικά ξεκίνησε τη νόμιμη δραστηριότητα του στις 31.3.2006 ως ανεξάρτητο κέντρο παροχής υπηρεσιών προετοιμασίας εισαγωγής δεδομένων, σχεδιασμού και ανάπτυξης ιστοσελίδων και portal, φιλοξενίας όλων των παραπάνω, πωλήσεων και τεχνικής υποστήριξης υπολογιστικών συστημάτων και σχεδιασμού λογότυπων. Από το 2016 ενόψει των δέκα χρόνων λειτουργίας του, αποφάσισε να αναπτύξει και το τμήμα δικτυακής προβολής πολιτιστικών, καλλιτεχνικών, επιστημονικών και άλλων δραστηριοτήτων που θα δώσουν προέκταση και θα γεφυρώσουν το εκδοτικό κομμάτι με το καλλιτεχνικό, αυτό των ανθρωπιστικών επιστημών και τα όλα μαζί με αυτό της τεχνολογίας.